lørdag den 9. februar 2013

Vand Kefir- Brygning og Opskrifter

Vand Kefir 
Brygning og Opskrifter



Oprindelse;

Vandkefir stammer fra Kaukasus.
Gennemsnits levealderen i Kaukasus er den højeste i hele verden og man mener det skyldes at de indfødte drikker Vandkefir fra de er helt små.

Kefir renser og genskaber balancen i tarmene og kan desuden anvendes mod 

Nervesygdomme, invortes svulster, Bronkitis, Alle slags Sclerose, Hjertesygdomme, Smitsom Gulsot, Galde, Nyre - Mave - Tarm Sygdomme, Diaré, Hård Mave, Blodmangel, Ustabilt Blodtryk, Udslet samt Eksem..

Jeg drikker Vandkefir hver eneste dag efter en fejloperation, der i 10 år gav problemer med fordøjelsen og jævnlige tarmslyng.

Efter jeg begyndte at drikke Vandkefir og Kombucha (se tidligere indlæg), har jeg overhovedet ikke haft problemer med hverken fordøjelsen eller tarmslyng.

Opskrift ; 

1 stort glas med patentlåg (jeg bruger 3 liters glas)
2 liter postevand (stuetemperatur)
100 - 150 g sukker (gerne økologisk)
2 tørrede figner/ abrikoser eller mango
Evt et stykke skrællet ingefær
6 spsk fulde Kefirsvampe (til Vandkefir)

Hæld sukkeret i glasset og fyld vandet i. 
Læg de tørrede frugtstykker/skrællet ingefær i vandet og 
hæld forsigtigt Vandkefir grynene i vandet.
Luk glasset til med et tætsluttende låg.
Stil glasset ved stuetemperatur i 2 dage.

Nu er Vandkefiren færdig.

Hæld væsken/vandkefirgrynene gennem en finmasket plastik si 
(Brug ALDRIG metal eller aluminium) og 
hæld den færdige Vandkefir væske på glasflasker med patentprop.
Stil flaskerne i køleskabet
De tørrede frugter/skrællet ingefær fjernes.

Et ny klargjort glas gøres klar med vand/sukker/tørret frugt og skrællet ingefær.

Hæld Vandkefir grynene over i det klargjorte glas og hele processen gentages.

VIGTIGT ; Brug ALTID redskaber af træ/glas eller plastik.
                    Brug ALDRIG redskaber af stål/jern eller aluminium.
                    Stil ALTID Vandkefiren ved stuetemperatur.
                    Frys ALDRIG dine Vandkefirgryn.



Har du lyst til at prøve Vandkefir er du VELKOMMEN til at købe friske økologiske Vandkefirgryn af mig.

Færdig afkølet Vandkefir


God arbejdslyst

9 kommentarer:

  1. Hej Winnie :)

    Hvordan indtager man det vandkefir - drikker man vandet? eller spiser man svampene? :)

    Og hvad koster det, hvis man gerne vil købe nogle gryn af dig? :)

    Venligst,
    Camilla

    SvarSlet
  2. Hej Camilla.
    Man drikker vandet som vandkefir grynene har lagt i. Grynene bruger man til at "brygge" på igen og igen og igen. Jeg sælger vandkefir grynene (nok til at brygge en liter vandkefir) sammen med opskrift på brygningen til 130 kr. God weekend til dig. Venlig hilsen Winnie

    SvarSlet
  3. Kære Winnie.
    Jeg vil gerne have tilsendt en portion vandkefirgryn. vil du have forudbetaling, så send venligst en mail til: johannesledet@gmail.com
    Hvis du oplyser kontonummer, så vil jeg overføre pengene. Du er også velkommen til at sende kefiren med en faktura, og jeg vil bagefter betale.
    Min adresse er:
    Johannes Ledet, Torpvej 14, Lundum, 8700 Horsens
    Kærlig hilsen Johannes

    SvarSlet
  4. Hej Winnie sælger du stadig vandkefir? Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. Hejsa.
    Kan du fortælle, hvorfor man ikke må bruge metal-redskaber? Vi har en lille diskusion i gang om det og flere mener, at det kan man godt?

    SvarSlet
  6. Hej Risa. Jeg kender ikke den specifikke grund, men slog selv min første vandkefir ihjel for mange år siden, da jeg i trods brugte metalskeer samt metal si ved brygningen :)

    SvarSlet
  7. sælger du stadig kefirsvampe? og er de lige klar til at bruge i ovenstående opskrift?

    SvarSlet
  8. Hej Helle. Ja det kan du tro jeg gør :)

    SvarSlet
  9. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet